Auriculotherapie

Auriculotherapie, ook wel ooracupunctuur genoemd, is één van de nieuwe richtingen in de acupunctuur. Het is, evenals lichaamsacupunctuur, een behandeling met een algemeen regulerend karakter, wat zich uit in een vermindering van de klachten en een verbetering van het algemeen welbevinden. Doordat er vaste fysiologische verbanden ontdekt zijn tussen bepaalde gebieden van de oorschelp en van het lichaam, kan er via deze acupunctuurpunten in het oor invloed uitgeoefend worden op allerlei klachten elders in het lichaam.

De auriculotherapeut zoekt de punten in de oorschelp op die met uw klachten te maken kunnen hebben. Door de gevonden punten te stimuleren, met een naaldje, elektrisch of met laserlicht, wordt het zelfgenezingsvermogen van het lichaam geprikkeld. De naaldjes blijven gemiddeld 15 tot 30 minuten zitten. Het is een behandeling, die dankzij het wetenschappelijke onderzoek van moderne wetenschappers, zoals dr. Nogier in Frankrijk en anderen in China, steeds meer verfijnd en geperfectioneerd is.

Indicaties voor auriculotherapie

• Pijnklachten, zoals spanningshoofdpijn, migraine, gewrichtspijn, rugpijn en                      neuralgieën
  • Allergische klachten van de huid en luchtwegen
  • Hormonale klachten zoals PMS en overgangsklachten
  • Functionele klachten (klachten zonder duidelijke oorzaak)

Contra-indicaties
Hoewel veel klachten met succes behandeld kunnen worden door middel van auriculotherapie, worden er in verband met specifieke uitzonderingen, enkele belangrijke voorzorgsmaatregelen in acht genomen.

Er wordt geen behandeling met auriculotherapie toegepast bij:
  • Ernstige verzwakking en of vermoeidheid
  • Zwangerschap
  • Ernstige bloedarmoede